22 mai, 2011

AGERPRES - INTERVIU

Vasile Dâncu va conduce un grup media
- interviu

Cluj-Napoca, 22 mai /Agerpres/ - Sociologul social-democrat Vasile Dâncu,
fostul ministru PSD de Interne Ioan Rus şi finanţatorul echipei de fotbal CFR
Cluj, Arpad Paszkany, au decis să colaboreze împreună în cadrul unei afaceri în
care au preluat câteva media clujene.

Vasile Dâncu, care este şi preşedintele Institutului Român pentru Evaluare şi
Strategie, a acordat Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES un interviu pe tema
proiectelor media pe care le are împreună cu partenerii săi de afaceri.



AGERPRES: Domnule profesor, se spune că sunteţi pe cale să deveniţi unul din
mogulii presei din România. Dumneavoastră ce spuneţi? E mai mult decât un zvon?
Vasile Dâncu: Despre mine s-au spus, de-a lungul timpului, o mulţime de lucruri
dintre cele mai ciudate şi fără nicio legătură cu realitatea. Termenul de mogul
este însă unul care îmi displace profund pentru că nu fac parte din categoria
caracterelor dominatoare. Sunt un om al ideilor, al consensului, al analizei,
dar în acelaşi timp al provocărilor. Din această perspectivă, zvonul de care
vorbiţi are un sâmbure de adevăr în sensul în care am acceptat implicarea mea în
acţionariatul unui grup de presă din România, prezent deocamdată doar în
Transilvania. Voi conduce un grup media care va materializa un proiect mai
vechi, o obsesie, aproape. Am tot aşteptat să-l facă alţii, dar am păţit ca
ardeleanul în Gara de Nord, am văzut că tot scăpăm trenurile, aşa că am
constatat că e bine să ai, totuşi, 'lucrul tău'. Deci, nu mogul, ci manager şi
strateg pentru o construcţie modernă de media.


AGERPRES: Este vorba aşadar de o certitudine... Mai concret, despre ce grup este
vorba?

Vasile Dâncu: Este deocamdată prematur să vă ofer foarte multe informaţii
întrucât grupul de presă despre care vorbesc este în proces de consolidare. Pot
să vă spun însă că grupul se va forma în jurul unui nucleu de instituţii media
cu o solidă notorietate în Cluj şi în Transilvania şi amintesc aici: postul de
televiziune NCN, postul de televiziune Transilvania Channel, cotidianul
Mesagerul de Cluj, săptămânalul Servus Cluj şi portalul online Citynews. Am
achiziţionat aceste instituţii media de la foştii acţionari împreună cu un grup
de parteneri din România şi străinătate. Îi amintesc aici pe bunul meu prieten
Ioan Rus şi pe Arpad Paszkany, cel pe care îl cunoaşte toată lumea ca fiind
'patronul ungur' al CFR. Este un proiect de comunicare care va rămâne deschis
parteneriatelor şi proiectelor din societatea transilvană. În partea lui de
maximă extensie regională, proiectul va iniţia şi politica unor parteneriate
locale, din întreaga ţară, fără a ne opri la zona Transilvania - Banat.


AGERPRES: Înţeleg că grupul de presă va fi completat şi cu alte instituţii
media. Ce vizaţi în acest sens şi ce îşi propună să aducă nou grupul media pe
care îl formaţi?

Vasile Dâncu: Venim cu o viziune proaspătă şi dinamică pentru o Transilvanie
modernă. În epoca storytellingului, poveştile Transilvaniei merită să fie spuse
cu voce tare, pe toate tipurile de media. Din punctul nostru de vedere,
Transilvania este un pământ al făgăduinţei care trebuie redescoperit, în fiecare
secundă, în primul rând de români. Noi mai degrabă îi aflăm comorile atunci când
vine Prinţul Charles sau alte personaje şi ne atrag atenţia asupra lor. Uităm
mereu că în Transilvania s-a înfiinţat şcoala românească, că aici a apărut prima
tipăritură şi că datorită Transilvaniei au auzit străinii de România, plecând de
la povestea fantastică a lui Dracula. Am dat aceste exemple, dar am în mintea
mea mii şi mii de oameni şi locuri care poartă poveşti fabuloase pe care e păcat
să le trecem cu vederea. Pentru mine este un proiect personal, cu o importantă
dimensiune culturală şi socială şi în el se vor regăsi valorile Transilvaniei.
Credem că menirea unui grup regional este să fie oglindă şi cutie de rezonanţă
pentru personalităţile culturii, ştiinţei, antreprenoriatului sau spaţiului
public. Avem nevoie de coeziune şi refacerea ţesutului social de încredere
interumană, afectat de crizele din ultima vreme. Personalităţile, elita
transilvăneană şi naţională reprezintă elementele de legătură prin intermediul
cărora ne recunoaştem ca grup, ca apartenenţă comună. Sunt convins că trebuie să
promovăm tot ceea ce avem bun în Transilvania şi în România, să le facem
vandabile prin promovare inteligentă, nu prin vulgarizare. În acelaşi timp însă
ne propunem să îi activăm pe oameni în dimensiunea lor de cetăţeni, să îi
provocăm să ia atitudine faţă de ceea ce se întâmplă în oraşele lor şi să iasă
din statutul confortabil de simpli spectatori. Grupul media pe care îl vom
dezvolta va fi prezent pe toate canalele de comunicare - de la cele clasice, la
cele mai moderne - pentru că putem oferi conţinut de calitate pentru publicuri
diferite.

De altfel, vom construi foarte repede o structură la Bucureşti pentru că acolo
se iau deciziile, acolo sunt multe lucruri pe care transilvănenii trebuie să le
afle de la sursă. Nu vrem să facem o presă locală de mâna a doua, ignorând ceea
ce este important în România doar pentru că se întâmplă departe, la Bucureşti.
Vrem să avem o reacţie rapidă la evenimente, să facem analize şi să transmitem
punctele noastre de vedere fără prea mulţi intermediari. Este o formă de
serviciu public pe care îl datorăm comunităţilor noastre din Transilvania.


AGERPRES: De ce aţi ales să vă implicaţi în presă?

Vasile Dâncu: Presa mi-a fost întotdeauna aproape de suflet. Cei care mă cunosc
ştiu că am fost o vreme ziarist, am condus un ziar la începutul anilor 90;
periodic, scriu articole în mai multe publicaţii şi particip cu plăcere la
emisiuni de televiziune. Am fondat, împreună cu alţi colegi de la Universitatea
Babeş-Bolyai, catedra de jurnalism din Cluj, a doua din ţară. Am fost aşadar
legat întotdeauna de presă, iar profesia de sociolog mi-a oferit oportunitatea
să studiez fenomenul media din perspectiva sociologiei comunicării. Îmi sunt
dragi ziariştii şi cred că, într-un fel, ei sunt oamenii viitorului pentru că
sunt cei care ajung să folosească cel mai rapid noile inovaţii tehnologice. Din
acest punct de vedere, proiectul nostru va fi deschis producţiilor independente,
jurnaliştilor freelanceri care doresc să-şi manifeste creativitatea sub numele
unui grup puternic şi care are în vedere în primul rând calitatea. Pe de altă
parte, beneficiem de sprijinul unor acţionari şi consultanţi din SUA împreună cu
care vom dezvolta proiecte de profesionalizare a jurnaliştilor din Transilvania
pe tipuri alternative de media care tind să devină viitorul în acest domeniu.


AGERPRES: Presa de la noi este într-o situaţie financiară dificilă. Mai
reprezintă presa o oportunitate de business?

Vasile Dâncu: Din perspectiva de business, implicarea grupului nostru de
acţionari în domeniul media este un demers care are rolul de a revitaliza din
punct de vedere financiar presa locală şi regională, aflată, aşa cum aţi spus,
într-o situaţie dificilă. Atunci când am luat decizia de a mă implica, alături
de partenerii mei, în acest proiect, am făcut-o în cunoştinţă de cauză şi cu
raţiunea unui demers de business cu o importantă componentă de responsabilitate.
Noi suntem conştienţi că în zilele noastre un business nu poate rezista dacă nu
este prezent activ în media, la fel cum nici presa nu poate funcţiona fără
veniturile din publicitatea pe care o aduce mediul de afaceri. Aşa încât am
considerat că este momentul să ne implicăm în susţinerea presei locale şi
regionale având însă drept obiectiv dezvoltarea unui sistem de business media
corect şi de ţinută.

Am participat la multe proiecte locale şi regionale, am făcut cercetarea sau am
verificat concepte sau scheme de programming. Majoritatea s-au împotmolit după
începuturi promiţătoare mai ales datorită anvergurii proiectului sau anvergurii
gândirii manageriale. Suferim în provincie de limitarea aspiraţiei, de gândire
parohială şi de sindromul 'merge şi-aşa, suntem în provincie'. Cred că
performanţa se poate obţine dacă urmăreşti standardul cel mai înalt, fără niciun
fel de corolare sau derogări. Nu cred că oamenii aşteaptă altceva de la presa
locală în materie de calitate, doar subiectele sunt altele.


AGERPRES: În prezent sunteţi membru PSD. Cum se va împăca statutul dvs. politic
cu cel de acţionar al unui grup de presă, ştiute fiind desele discuţii de la noi
legate de ingerinţele politicului în conţinutul editorial?

Vasile Dâncu: Sunt încă prezent în viaţa politică pentru că sunt de părere că
dacă vrei să faci ceva nu poţi sta deoparte. Când am intrat în politică am avut
un proiect, am ţintit să schimb lucruri şi să promovez proiecte care să aducă
'mai binele' pentru oameni. Unele proiecte mi-au reuşit, altele nu, am fost
dezamăgit, dar am decis să nu renunţ în totalitate. Cred că starea în care se
află tot mai mulţi români astăzi care-şi spun că e mai bine să nu te implici în
cloaca politicii şi să-ţi vezi de proiectele personale poate fi doar
confortabilă, dar nu îţi poate aduce mari satisfacţii. Eu cred că încă pot
schimba ceva şi pot face ceva mai mult pentru semenii mei din politică. În
momentul în care nu voi mai fi convins de asta, voi renunţa. Cât priveşte
prezenţa politicului în conţinutul grupului media, este de la sine înţeles că
acesta va funcţiona în baza unui cod etic, cu principii foarte clare, care nu
vor lăsa loc interpretărilor. Şi spun asta pentru că proiectul nostru este unul
complet lipsit de apartenenţă politică, vom face doar politica oamenilor, a
comunităţii clujene şi a celor transilvănene în general. Niciun fel de parti
pris politic nu va afecta munca de redactare sau punere în undă. Nu vom furniza
cadre pentru monologul politicienilor locali dacă nu au nimic de spus.
Indiferent de partid politic sau orientare vom deschide conţinuturile noastre
spre cei care au proiecte relevante, politici orientate spre comunităţi ori idei
de schimbare. Orice politician prezent va fi deranjat de întrebări şi se va
supune analizei, iar spaţiile de publicitate politică din campanii vor fi
marcate ca atare.


AGERPRES: Când va demara concret noul proiect, când vor avea loc schimbările de
imagine şi editoriale ale grupului media pe care l-aţi preluat?

Vasile Dâncu: În momentul de faţă ne aflăm în perioada de consolidare a
grupului, de repoziţionare editorială şi de rebranding. Cel mai probabil,
lansarea oficială va avea loc în toamna acestui an, dar vom face schimbări din
mers. Până atunci vom trece printr-o perioadă de integrare a entităţilor
grupului, de reconstrucţie şi extindere la nivel regional. AGERPRES/(AS - Marius
Septimiu Avram)

Un comentariu:

  1. Dle profesor,
    Sunt proprietarul unei televiziuni din judetul Bistrita-Nasaud ,Direct TV,pe numele ei,cu o larga acoperire si ma intereseaza mult proiectul dvoastra.Am lucrat ca jurnalist 15 ani pentru BBC,Radio Transilvania,National si Realitatea.
    Daca dvoastra considerati posibila si utila o discutie aveti aici datele mele de contact:
    Ciprian Moldovan
    0760167412
    moldocyp@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere

Nu striga niciodată ajutor

Am regăsit azi într-o librărie un volum apărut în pandemie, scris de Mircea Cărtărescu. Mi-am dat seama că m-a ajutat în pandemie pentru că ...