17 octombrie, 2016

O EXPLICATIE



(Pentru ca să nu răspund toată ziua la o întrebare fără referenți reali)

Așa-zisa mea disponibilitate de a continua într-un viitor guvern sau de a deveni Premier, după alegerile din decembrie, este doar o interpretare jurnalistică. Nu am spus că îmi doresc, că vizez, vânez funcția de Prim Ministru, că accept sau că aștept să fiu numit.  De fapt, le-am spus jurnaliștilor de la Bloomberg că nu am niciun proiect în acest sens și nici nu sunt parte a vreunui proiect politic, în acest moment. Când am vorbit despre condițiile unei posibile participări,  după alegeri, la proiectul de guvernare a țării, intenția mea a fost aceea de a pune în evidență câteva priorități pe care trebuie să le aibă cel care va fi desemnat la conducerea viitorului guvern, în comparatie cu actualele condiții de funcționare ale  executivului, dar am dorit să punctez și câteva dificultăți pentru o politică menită să genereze rezultate pe termen lung.

Am explicat, în interviul menționat, că nu am, în acest moment, un proiect politic și am avansat și rațiunile pentru care nu voi fi angrenat în competiția electorală. Le reiau în cele ce urmează:

În primul rând, pentru că, după experiența  din actualul mandat, constat că, în România, nu există un minim consens politic pentru o viitoare guvernare care să depășească războiul politic cotidian care dă ritm vieții politice de 26 de ani. Am acceptat să fac parte din actualul Cabinet cu intenția de a construi câteva proiecte în care să fie implicați și actori independenți, căutând echilibrul, negocierea și susținerea pentru câteva teme pe care le-am considerat importante pentru societatea românească. 
Am constat însă că, dincolo de intențiile inițiale, consensul politic dispare repede și, așa cum se vede,  presiunea de afiliere politică a independenților sau a societății civile ori controlul unor politici face puțin probabilă o perspectivă de consens viitor.

În al doilea rând, pentru ca să accepți sau să vizezi funcția de Prim Ministru trebuie să îți propună cineva. Nu am primit această propunere din partea niciunui partid. Fiecare formațiune de pe scena politică își poate alege strategia în funcție de resursele pe care le are. Însă resursele importante sunt oamenii și proiectele și nu îmi pare moral să căutăm să inventăm candidați la funcția de premier pentru un partid sau pentru altul. În plus, am spus-o din prima zi în actualul cabinet că, la finalul acestui mandat, va trebui să lăsăm scaunele goale, iar alegerile care vor veni vor decide cine le va ocupa pe viitor. Eu îmi voi respecta cuvântul dat.

În al treilea rând, faptul că am un proiect personal și profesional după alegeri nu trebuie argumentat.
Dar ceea ce cred că este cu adevărat important este faptul că, în acest moment,  nu particip la un proiect politic. Dacă mi-aș propune să particip la vreun proiect politic aș fi anunțat acest obiectiv  deschis și cinstit, apoi aș fi părăsit actualul  guvern. Am spus și repet: Nu candidez și nici nu doresc să fac politică sub nici vreo formă de camuflare. Nu sunt iepurele nimănui și nu cred că ”un alt mod de a face politică”, sintagmă pe care o auzim tot mai des vehiculată în spațiul public, înseamnă să te ocupi doar de denigrarea adversarilor în timp ce tu nu încerci măcar să propui un minim proiect politic.

Cred că politica se face prin proiecte veritabile, curajoase, vizionare, sacrificând pentru aceasta emoțiile personale sau impulsurile demagogice. Mai cred că politica noastră ar trebui, pentru ultimii ani înainte de centenar, să fie facută de un guvern puternic, susținut de o majoritate parlamentară, cu câteva teme minime de consens transpartinic. Orice alte încercări nu vor putea aduce nimic bun pentru România. Nu cred că, în viitor, centrarea pe proiecte de cosmetizarea a relației cu cetățeanul  sau ritualuri de proximitate și comunicare va face bine României și această practică deja consacrată mă determină să nu îmi doresc a participa la vreo construcție care nu este bazată pe un proiect solid și pe o echipă de oameni politici cu experiență, dar și cu personalitate puternică. Am spus-o înca de la instalarea în actuala funcție guvernamentală: cred că politica trebuie facută de politicieni, iar partidele politice sunt actori colectivi care trebuie să promoveze și să susțină echipele guvernamentale.

Cred că este crucial pentru viitorii nu este căutarea unor lideri providențiali, ci ar trebui sa ne centrăm pe câteva programe de modernizare. Acestea ar trebui să devină subiectele de comunicare, nu calitățile sau noncalitățile unor lideri.  Sper ca majoritatea care se va crea după alegeri va avea ca fundament voința și inteligența de a dezvolta un proiect de modernizare a Constituției României, un program de dezvoltare economică și consolidarea unui model social pentru România, cât mai aproape de modelul social european, un model care să asigure șanse egale și justiție socială reală. Va trebui asumat curajul de a duce descentralizarea până la capăt, de a realiza o dezbatere corectă despre regionalizare și poate chiar consultarea cetățenilor printr-un referendum cu privire la această temă. Sunt sigur că România rurală are nevoie de o viziune politică privind viitorul ei, așa cum și capitalul românesc are nevoie de de stimulente și siguranță.  Dacă aceste lucruri, minimale, cred eu, se vor regăsi în proiectul unui viitor guvern, atunci sunt sigur că România va recâștiga încrederea cetățenilor, va deveni atractivă pentru cetățenii ei și se va putea stopa tendința de migrație care golește România de inteligență și energie.

Sigur, înțeleg dorința analiștilor, comentatorilor sau pe cea a jurnaliștilor de a anticipa sau chiar de a stimula o competiție politică reală, chiar și acolo unde aceasta nu există în realitate. Înțeleg că este greu să comentezi zi de zi viața politică, când în realitate se întâmpla prea puține lucruri semnificative. Dar testarea unor variante ipotetice, fără suport în realități, nu va face politica mai interesantă sau mai aplicată. După alegeri, întrebările privind participarea unuia sau a altuia la echipele politice vor putea primi un răspuns bazat pe realități și vor înceta a fi doar speculații. La acel moment, fiecare dintre noi vom putea mult mai bine să vorbim despre proiectele noastre de viitor. Acum este doar obositor să raspundem la întrebări privind configurații ipotetice.

În fine, am răspuns de sute de ori la întrebarea privind o posibilă continuare a activității la guvernare și am răspuns de fiecare dată că nu am vreun proiect în acest sens și dintr-un alt motiv:  nu cred că este democratic sau constituțional să particip, nici chiar ipotetic, la echipe manufacturate înainte de alegeri sau în afara democrației. Respect democrația și partidele politice, asa cum sunt ele. Dincolo de participarea partidelor la competiția electorală, nu cred că există democrație. Cred că partidul care va câștiga alegerile și va reuși să facă o majoritate parlamentară, are dreptul constituțional de a propune premierul. In aceste condiții, cum aș putea eu să particip la acreditarea ca normalitate a discuțiilor despre viitoare guverne construite netransparent sau prezentate doar cu rolul de a produce dezorientare în electoratul partidelor?

Urez mult succes in campania electorală începută mai devreme tuturor celor care sunt competitori reali, indiferent de ideologie sau partid politic!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu striga niciodată ajutor

Am regăsit azi într-o librărie un volum apărut în pandemie, scris de Mircea Cărtărescu. Mi-am dat seama că m-a ajutat în pandemie pentru că ...